08 December 2011

Chocolate!!

One of my favourite pre-Christmas things to do is making chocolate. The whole family gathers together in one kitchen and then we make sweets and chocolate the entire day and evening. One few of us use a recipe so things are invented there and then and everything is forgotten  and never written down so when something great is invented it is a once in a lifetime taste.

These chocolates where invented after a cookie distaster in my own kitchen. I was going to bake something that is called "mandelflarn" in Norwegian and I don't know why but I used a new recipe this time, which I shouldn't for it just didn't work out. Not at all. The dought is supposed to smelt into tiny crisp cookies but they never did that. The ingridients was mainly almonds and sugar  and some butter and flour, so I boiled it until it became crisp and then I mixed it together with some chocolate and put it into some moulds.

Today I popped them out of the moulds and just had to taste them. Wow, they where great!!! Really, really wonderful, nutty, crunchy and delicious! They are now hidden away in our refrigerator room and will appear again closer to Christmas.

. . . . . . . . . . . .
Hvert år samles hele familien min på en eller annens kjøkken og så lager vi sjokolade og karameller sammen igjennom hele dagen og kvelden. Få av oss bruker oppskrifter, vi tar det som faller oss inn der og da og er vi heldige og lager en skikkelig mirakel sjokolade så er det ingen oppskrifter eller notater som kan lede oss tilbake til å lage dem neste år. Sånn er det bare. 

Disse bli ikke til på den store konfektdagen vår men ble til hjemme:
Dette var egentlig mandelflarn. Som gikk ad dundas. Jeg skulle i år, uvisst av hvilken grunn, forsøke meg på en ny oppskrift på mandelflarn. Det skulle jeg jo aldri ha gjort. For de fløyt faktisk ikke utover i det hele tatt med forble topper på bakepapiret. Så der sto jeg da. Med en halv mislykket deig i bollen og med liten lyst til å kaste det. Så jeg helte alt i en kjele og kokte det opp, snart ble det som krokan og da det var avkjølt mikset jeg det sammen med sjokolade og helte dem i former.

I dag vrengte jeg silikonformene og kunne konstatere at Freia bare kan gå hjem å gremme seg for disse var helt fantastiske om jeg skal si det selv. De minner meg veldig om Daim sjokolade men de er jo mye finere da, og det gøyale er at jeg har lagd dem selv. 

5 comments:

  1. Ooh they look so yummy, my mouth is watering even though we just had dinner!
    I made my own chocs and truffles years ago - they were so nice and I bet these are gorgeous.
    Tonje lovely chocolates your friends and family will be very happy with these - I would Karen x

    ReplyDelete
  2. Nammenam! Disse så utrolig gode ut! -Artig å høre at du fikk til gode sjokolader av mislykka mandelflarn!
    Ha en fortsatt fin adventstid:)
    Klem fra mæ

    ReplyDelete
  3. Nam-nam disse ser bare RÅGODE ut! Ha en fin dag.:-)

    ReplyDelete
  4. -Ville bare innom for å ønske deg en riktig GOD JUL!
    Klemmer fra mæ:)

    ReplyDelete
  5. Chocolate is one of my favorite sweet.I really like to eat chocolate.There are so many different flavors are available in chocolate.I am so crazy about chocolate.Different designs of chocolates is so cute look in the pictures.

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!