03 November 2011

Vintage Christmas tags with wax



I have made some easy fast Christmastags. I started off with some wodden tags, but you could just as well use cardboard tags. I glued the image on them and when the glue was dry, I distressed them around the edges using Ranger Ink distress ink Vintage Photo and Walnut. I heated up some beewax and with a wide brush I brushed on some hot wax.
There is sometimes difficult to just get the right amount of wax. If it is too much the image will get almost white and blurry so I used a knife to scrape off the parts where there was too much.  And voila! It's finished. These are easy tags that even children can make. Since the wax has a low melting point they can easily make these with adult supervision.

Jeg har laget noen veldig enkle og lette jule til/fra lapper. Jeg hadde en del tags laget av tre, men du kan like godt lage dem av papp som er stanset ut eller klippet ut. Jeg limte på motivene ved hjelp av papirlim og når de var tørre så svertet jeg kantene med Vintage Photo og Walnut fra Ranger Ink.
Jeg varmet opp bivoks som jeg strøk på  motivet med en bred børste. Det er noen ganger vanskelig å porsjonere ut hvor mye voks du skal ha på. Får du for mye blir bildet nærmest hvitt og uklart. Hvis det skjer så bruk en kniv uten tagger å skrap av områdene der det er for mye. Ikke skrap så hardt at du ødelegger bildet som er under.


Disser er såpass enkle og kjappe å lage at selv barn kan klare det sammen med voksne. Bivoksen har så lavt smeltepunkt at det er liten sjanse for å brenne seg.

3 comments:

  1. Great artwork, Tonje! Love your idea!!!

    ReplyDelete
  2. De var kjempefine! Har litt lyst å lage litt lapper jeg også, vi får se om tiden strekker til :)

    Jeg har giveaway i bloggen min, feirer 50 000 besøkende, håper du stikker innom :)

    God helg til dere alle!

    Klem fra Desiree

    ReplyDelete
  3. Så flotte de ble!
    Lørdagsklem fra mæ

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!