04 December 2010

Honeyglaced almonds with cinnamon - Honninglaserte mandler med kanel


I think that our grandmothers understood one simple thing that is about to be forgotten in our society and way of living and that is the simple pleasure of  doing simple things. I need that tranquility inside these days and the only thing that can give me that besides going for a walk (but it's minus 18 outside, so I'm not doing that!) is doing things in the kitchen. Like baking bread or making honeyglaced almonds with cinnamon.
It gives me the same feeling as when I in the authumn cook and freeze down loads of blueberries and strawberries. I feel in contact with every woman that ever stood in the kitchen sweating, but enjoying it. I feel that generations of women are standing there with me, and God knows how many tears, frustrations, laughter and smiles have been baked down in breads or mixed in jams all over the world through times.  Before there was baking, now there is psychologists.

There is also that special feeling of eating food that you have prepared yourself. Yes, you can go and buy it in the shop, way cheaper than it is to make it yourself, but the satisfaction can not be bought in a shop.

So, enough of my big deep thoughts this evening, and lets go to the kitchen;

For this honeyglaced almonds I used the following

450 grams of white sugar
125 grams of dextrose
1 deciliter of water.
2 tablespoons of honey
Cinnamon

I use a sugar thermometer when boiling sugar. It gives me the exact temperature of the sugar and prevents me from getting a sugarcoating that isn't stiff enough or too burnt.
Put everything except the honey and cinnamon in a thick bottomed pan and let it come to a boil. When it reaches about 120 degrees Celsius, add the honey. BE AWARE: When you add the honey the whole thing will start boiling even more, so be careful not to let it boil over.

When it reaches 162 degrees Celsius, tak it off the stove and start dropping almonds into the sugar. I put in about ten at a time. If you put in more, the sugar will get cooled off and things will get very sticky.  Quickly, with a spoon or a fork, pick up an almond at a time and put in on a buttered sheet of paper etc.
While its still hot, sprinkle some cinnamon over it. Let it cool and put the almonds in a jar. Enjoy!!




Jeg tror våre formødre forstod noe som vi idag er i ferd med å glemme. De de skjønte var den enkle gleden over å gjøre enkle ting. Jeg hadde behov for å gjøre noen enkle ting i dag, jeg trengte litt time off i hodet mitt og fordi det er minus atten ut kunne jeg bare glemme turgåing som adspredelse i dag.


Det å stå på kjøkkenet å bake eller lage honningglaserte mandler, gir meg noe av den deilige følelsen jeg får når jeg på sensommeren står å sylter lassevis med blåbær og jordbær. Jeg føler da en sånn dyp tilfredsstillelse og som jeg er i kontakt med kvinner som i alle generasjoner før meg, i alle land, har stått å lag mat på samme måte. Jeg tror det ikke er få frustrasjoner, tårer, fortvilelse, latter og smil som er bakt inn i brød og syltet ned sammen med bær igjennom generasjonene. Nå har man psykologer, før hadde man brødbaking... 


Men nok av mine dype førjulstanker, og frem med oppskriften;
 450 gram sukker
 125 gram druesukker
 1 dl vann
2 ss honning
kanel


Bland sukker, druesukker og vann og la det koke. Når det har kommet til 120 grader, så tilsetter du 2 ss honning. Vær obs på dette tidspunkt. Honningen får sukkermassen til å bruse voldsomt opp, så ikke la det koke over.
Fortsett å koke blandingen til den når 162 grader. Da tar du kjelen av platen. 
Jeg pleier å hive ti mandler av gangen i sukkerblandingen og fisker dem opp med en skje eller gaffel og legger dem på en smurt plate.
Tar du for mange mandler i ad gangen så vil sukkermassen bli for avkjølt og du vil få en mengde kliss.


Mens mandlene ennå er varme, drysser jeg kanel over. La de avkjøle seg og oppbevar dem på et tett glass. Nyt!


Image and video hosting by TinyPic

6 comments:

  1. Anonymous4/12/10 16:43

    Wow, thanks for sharing!! This looks delicious!
    Karen

    ReplyDelete
  2. Heisann :) Så koselig å finne en hilsen fra deg. Så klart det er greit at du la deg som følger på "arkivet" mitt. Min "vanlige" blogg finner du link til øverst på høyre side på hobbybloggen. :) det er der det kommer oftest innlegg.
    Prinsesse stoffer jeg har brukt på vimpelen tror jeg at jeg kjøpte på en nettbutikk med navnet Lappedilla. Skal sjekke det ut så jeg kan gi ordentlig svar. Du har også en koselig blogg som jeg gjerne stikker innom igjen. Ha en fin fin lørdagskveld/helg.
    HIlsen Merethe

    ReplyDelete
  3. Thank you for the reciep.
    Jutta

    ReplyDelete
  4. Hei og takk for hyggelig "besøk" på bloggen min. Veldig koselig å titte rundt hos deg! ...og det blir nok honning glasserte mandler til jul:)

    ReplyDelete
  5. Nam Nam Disse såg GODE ut!! -Jeg tenkte å prøve meg på konfekt eller karameller i år, (-for første gang..) -men jeg er nok desverre en av disse med "10 tommeltotter" på et kjøkken.. (-kan faktisk ikke lage brun saus engang!)-Men det blir arti å prøve:) (-Lager gode kaker og boller da!) -og gifta meg med en kokk:))
    Masse flotte kreasjoner under her -Vinposer -hjerter og brødposer også Smykke-hengeren da! -Jammen er du flink og kreativ!!
    Ha ei riktig fin helg videre:)
    God klem i fra mæ:)

    ReplyDelete
  6. HI! It's been a while since I last stopped by! My mouth was watering while reading your recipe!

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!