22 January 2010

Candle sleeve tutorial - Lysmansjett minikurs



Norwegian translation at the bottom!
Is there on thing we can't get enought of, it's ribbons, metalcharms and lace. And still we can't get enough! Here is one way of getting rid of some of the ribbons, charms and lace in an easy-to-make candlesleeve.

Mothers day and Valentine is comming up on Feburary  14th here in Norway, and this might be a way of decorating a candle and giving it to your mum, or your best friend.

Be aware that candles are never to be left unattended and remove the sleeve before lighting the candle. The sleeve is made so that it can be reused again and again.



I started measuring the width of the candle, cut a piece of cardstock the same size as the candlewidht plus 0,5 cm. I glued it togheter with a gluegun. The reason for using the gluegun is that I wanted this to really stick.


I then glued on two pieces of ribbon along both sides, leaving a space in the middle where the purple ribbon is going to go.
I found three roses that matched the pale lilac ribbon, and two brownish small leaves. I found this piece of metalcharm today that I thought might go well with the candlesleeve and this was also glued on with gluegun underneath the roses.

On the back, where the ribbons overlap and it tends to be a bit "ugly", I glued on a small silver metal flower to cower up the overlapping.
A tip; If you find out that the sleeve is too wide,( you would usually find that out when you have glued everything together and are almost finished) you could cut a small piece of cardstock and glue it on the inside of the sleeve, making it tighter.

I made a small box that the candle could stand in. It is for no use other than estetique purposes, and wrapped the whole thing in foil. Last but not least I made a tag with my Slice and tied it all together with a lilac ribbon.

Voila! Finished. Very easy. Very fast and hopefully also very sweet.




This is how it looks in a lantern.




Hvis det er en ting vi har mye av og likevel ikke kan få nok av, så er det bånd, blonder og metall-duppeditter! Så jeg tenkte jeg kunne viser dere en måte å bli kvitt noen centimeter, også med tanke på at både morsdag og Valentine dukker opp andre helgen i Februar.


Jeg startet  med å måle vidden på lyset og kuttet en pappremse som var lik vidden pluss en halv centimeter. Jeg limte dette sammen med limpistol. Grunnen til limpistol er at jeg ville at dette virkelig skulle sitte godt sammen. Deretter limte jeg på to remser blonde, også me limpistol. Til slutt en pudderfarget lilla bånd. Alt overlappet hverandre på et sted: Baksiden. For å skule noe av overlappingene, som gjerne ikke blir pent, hvornenn pirkete du er, limte jeg på en sølv blomst.


Jeg fant tre roser som matched båndet, limte på dem samt to brune blader. Charmsen som jeg fant i dag fant jeg ut ville gjøre susen og festet de under rosene med limpistol også.
Tips: Hvis du finner ut at mansjetten er ørlite for grann stor og sklir ned av tyngden på roser og charms, så kutt en liten remse papir som du limer på innsiden av mansjetten. Det skulle gjøre at det blir mindre slark.


Jeg lagde en liten eske til lyset. Den har overhodet ingen nytteverdi annet enn estetisk verdi når jeg pakket det inn i folie. Jeg kuttet ut en liten tag med Slice'n min og festet alt med et lilla bånd.


Lysmansjetten er laget for å kunne tas av og brukes om og om igjen.Husk å aldri forlate tente lys og for sikkerhets skyld, ta av mansjetten før du tenner lyset. Brann skjer fortere enn du aner!


Jeg håper dette var til inspirasjon til å lage noe som passer din stue, eller mammaen din, eller bestevenninnen din.

14 comments:

  1. WOW, this is so beautiful, Thanks for tutorial.

    hugs, moi

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. wowwww this is gorgeous thank you for sharing this with us

    ReplyDelete
  4. Så nydelig, Tonje! Jeg dekorerer masse lys selv med blonder og charms, men det var jo råsmart å lime dem fast i papir, så man får pyntet i midten også - for ikke å snakke om at den bare er å bruke omattattt og omattatt! Denne enkle, men geniale idéen skal jeg bruke masse - tusen takk!

    Håper du får en fin helg!
    God klem :)

    ReplyDelete
  5. Oh thats so gorgeous and what a great gift. Thanks for showing us how too
    Hugs June xxxx

    ReplyDelete
  6. Nydelig pyntet og en veldig god idé! Tusen takk for inspirasjonen!

    Ha en fortsatt fin helg!
    Klem Hanne

    ReplyDelete
  7. så smukt - man kan jo næsten ikke få sig til at brænde sådan et flot lys - meget feminint og elegant!

    ReplyDelete
  8. wow så smukt pyntet lys

    ReplyDelete
  9. Ååå så nydelig lekkert Tonje!! Det var en kjempesmart ide å lime pynten fast slik!! Jeg har ikke pyntet lys før, men dette fikk jeg lyst til å prøve! tusen takk for super inspirasjon!!
    Mange klemmer fra Kari

    ReplyDelete
  10. Kjempenydelig Tonje. Smart ide. Det finnes flammehemmende spray å få kjøpt, bare som et lite tips. Selv om man selvfølgelig ikke går fra lyset mens det brenner.

    ReplyDelete
  11. Jeg så lyset ditt på Minne-Hjørnet i dag, og det var kjempe lekkert :) Jeg skal prøve å lage det :)

    ReplyDelete
  12. Hi Tonje, what a wonderful idea to make a candle sleeve, it is beautiful. Thank you for this tutorial.
    Hugs Carin

    ReplyDelete
  13. Ååååå så vakkert min venn. Og ikke minst for en glimrende ide til en liten presang. Den er herved notert bak øret. Leeeenge siden jeg tittet innom nå - studiene tar desverre all tiden min akkurat nå så hobbyen må bare vente. Kjempekjekt å titte innom og se på alt det vakre du lager - du er en sann kunstner

    Klemmer i massevis fra
    Heidi

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!