11 May 2009

Five minute cake, five minute card, five minute tag - Fem minutters kake, tag og kort

This is a post that you have to scroll down a lot to see everything I have posted.

Du må nok scrolle en del nedover i dag for å få med deg alt. Her er både oppskrifter og annen kreativitet. Oppskriften finner du helt til slutt.
My post today is about things that take five minutes. I made a cake, a tag and two cards and all of them are quick and easy to make.

The cake recipe is from Olivia. I have got her permission to translate it to norwegian. If you read english I urge you to go and visit her blog and leave some words behind to her while you copy the recipe there. I bet she will appreciate that.

Painting with alcohol inks. I just love this stamp. It was with an english text that I cut out in order to place any text I wanted in there instead. This is norwegian an means "Flowers for you!".

Maling med alkoholblekk. Jeg elsker dette stemplet, synes det er så utrolig vakkert. Den var egentlig med en engelsk text som jeg kuttet bort fra stemplet slik at jeg kan bruke hva jeg vil. Teksten er fra North Star stamps.

Thanks to Cuttlebug, fiveminute cards have been a piece of cake to make. Both the background and the center is embossed with plates from Cuttlebug. A button in the middle and some large flowers, and voila! you are finished!

Takket være Cuttlebug så har fem-minutterkort blitt enda lettere å lage. Bakgrunnen og senter av blomsten er laget av Cuttlebug. Blomsten er i sin tid kjøpt på Nille og demontert. En knapp og voila! så er man ferdig.

A tag in blue and greens. The text says something like "congratulations!". Made with alcohol inks, ribbons and a flower.
En tag i blå og grønne farger. Tekst fra Ett Trykk. Laget med alkoholblekk og stensil fra Heidi Swapp.
I dag handler det om ting som tar fem minutter. Jeg har lagd sjokoladekake, en tag og to kort og alt er kjapt og enkelt å lage.

Kaken må være redningen, eller forbannelsen for alle sjokolade- og kakemonser. Den er absolutt ikke en lettvekter kalorimessig sett, og når det tar to minutter å blande ingridiensene og tre minutter å koke/steke den i mikroen, ja da er veien kort fra fysingen og til redningen.

Jeg kan ikke påstå at det er verdens beste sjokoladekake, men hva kan man forvente på fem minutter? Men den er absolutt spiselig, og særlig med iskrem ved siden av mens den ennå er varm, da er den faktisk veldig god!!

Jeg har fått lov av søte Olivia å oversette og poste denne i bloggen, gå gjerne innom bloggen hennes og legg igjen noen ord, særlig hvis du liker kaken.


Olivias fem-minutter kake

4 ss hvetemel
4 ss sukker
2 ss kakao
1 egg
3 ss melk
3 ss olje
3 ss sjokoladebiter (kan sløyfes)
1 ts vaniljesukker

Bland alt det tørre. Hell deretter oppi mel, olje og egg og bland godt.
Du kan også tilsette rosiner og nøtter hvis du vil.
Hell alt i et stort tekrus som tåler mikrobølgeovn
3 minutter i 1000 w i mikrobølgeovnen.
Serveres rykende varm med is, krem eller sjokoladesaus til.

Jeg delte her oppskriften på to soufflé boller, stekte den i 2 1/2 minutt i 900 W. Da jeg lagde den i tekrus stekte jeg den i 3 min på 900W. Har du mikrobølgeovn som bare går til 750 som må du eksperimentere deg frem til koketid.

8 comments:

  1. Tonje, you're an inspiration to me. You have been in the past, because you always look to today and you never look back. I hope you're feeling better. Thanks for your "five minute" - you really put things in perspective. It really shows how much we can do if we're really determined. THANKS!

    ReplyDelete
  2. stilig..har aldri tenkt på at jeg kan lage kake i mikrobølgeovnen :) Sikkert superkjekt om man er utrodlig fysen på littegranne av noe slag :)

    ReplyDelete
  3. Denne kaken må jo bare prøves engang-fikk jo helt vann i munnen
    Og ellers har du laget nye flotte ting ser jeg!
    FLINKA!!!

    Klemmer fra
    Heidi

    ReplyDelete
  4. wow.. what a stunning card. i have never tried the alcohol inks but the effect amazes me EVERY single time.
    simply beautiful!
    hugs
    claudia

    ReplyDelete
  5. First of all... yum...
    the card is stunning!! your technique look fap!!
    Its good to see you keep on create and I hope its mean you are feeling better.
    Hugs Orli

    ReplyDelete
  6. First of all... yum...
    the card is stunning!! your technique look fap!!
    Its good to see you keep on create and I hope its mean you are feeling better.
    Hugs Orli

    ReplyDelete
  7. Anonymous12/5/09 15:21

    Hei!
    Det er alltid så mye flott å se her i bloggen din!!
    Jeg satt her og var veldig fysen på noe godt.... må innrømme at det ikke ble microkaker, men du inspirerte meg til å lage sjokolademuffins med sjokoladelinser og tranebær i... Tar litt lenger tid, men det er så koslig å følge med inne i ovnen der godbitene hever seg og sprer godlukt.... Titter gjerne innom en annen dag og jeg...
    Benthe

    ReplyDelete
  8. Anonymous7/7/09 11:57

    can you tell me what ss means or stands for.. i really need to know asap ! i got some recipie from someone who lived somewhere and i really wanna make that kake and i dont understand what ss means >.< u can just email me heida93@hotmail.com

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!