27 April 2009

Dresscards , kjolekort

Click on the picture to see a larger version. Klikk på bildet for å se en større versjon.

I am still very uncertain about these cards. You see, they are under developmet, or rather the dresstemplate is. And I am not satisfied with the one to the right, so I made the template for the one on the left, which is much better. Now I just have to enlarge it, because they are a little bit too small.

But hey! they are fun to do. It reminds me of dressing up paperdolls which I did a lot of when I was seven, eight years old. You see, I lived in east Africa at that time, and my parents just loved to go on a safari for several weeks or months each year. My older sister an I both get extremely car sick, and only managed to stay alive on these trips by doing three things: We sang, we shuffled cards (looked like I was a proffesional pokerplayer at age seven the way I was shuffeling cards!) and played with our paperdolls that we had made ourselves and had drawn hundreds of outfits to.

I will continue working on these dresscards and the template a while more until I am more satisfied.

Jeg har vært veldig usikker om jeg skulle poste dette innlegget eller ikke. Jeg går fra "æsj" til "hmm?" hele tiden når jeg ser på disse kjolekortene. Jeg begynte med den til høyre, ble ikke fornøyd med selve malen til kjolen og utviklet den litt videre. Venstre kjole er nr. to i tankeprosessen. Den er jeg mere fornøyd med, men nå må jeg forstørre herligheten litt, disse ble litt små. De er ca. 12 cm lange, og jeg vil ha dem litt lengre, slik at jeg kan benytte HELE arket og ende på ca. 15 cm lengde på dem.

Imidlertid så er de fantastisk morsomme å lage! Det er omtrent som å leke med papirdukker, man kler på dem.

Det minner meg forresten om de eviglange pinefulle safariturene mine foreldre foretok da jeg var syv-åtte år gammel. Vi bodde i øst Afrika og de elsket å dra på ukes og månedslange safariturer i hele øst Afrika. Storesøsteren min og jeg var sterkt plaget av bilsyke (fantes ikke bilsyketabletter på den tiden, og i alle fall ikke å oppdrive i bushen der vi bodde!) og den eneste måten vi overlevde disse turene på var ved å synge, stokke kort (Jeg så ut som en profesjonell pokerspiller i en alder av syv år, fyttikatta som jeg kunne stokke kort!!!) og ved å leke med papirdukkene våre som vi hadde laget selv og som vi hadde kreert hundrevis av antrekk for.

Nå er jeg 46 og leker fremdeles med papirdukker. Tiden har stått stille. Jeg vil vel fortsette å leke med disse kjolekortene og malen frem til jeg ender opp med noe som jeg er mere fornøyd med, jeg har ennå noen ideer jeg ikke har satt ut i live.

7 comments:

  1. Så utrolig nydelige disse var:=)

    ReplyDelete
  2. Så morsomme kort:o)
    Lekre farger og pynt!
    Tusen takk for inspirasjon!

    ReplyDelete
  3. This is so cute
    I would like to have clothes like that my daughter... :)
    What kind of accuracy
    What a great work
    this is charming!!
    Really fall for it
    Hugs orli

    ReplyDelete
  4. Utrolig søte kjolekort!!! Sånne må jeg prøve å få lagd til Emilies bursdag.

    ReplyDelete
  5. These are darling. You are so creative :)

    ReplyDelete
  6. Anonymous28/4/09 12:02

    Nei, så søte disse kortene var! Fikk nesten lyst til å begynne å lage papirdukker igjen :)) Hvorfor leker ingen med det lenger, forresten? Jeg skjønner ikke hvor du får alle ideene fra Tonje, men disse var utrolig flotte:)

    klem fra mor

    ReplyDelete
  7. Så flotte kjolekort. Når du blir 100% fornøyd håper jeg du vil dele malen med oss andre ikke fullt så fantasifulle :-)

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!