31 December 2008

Plastic fantastic



Hvis moren min leser dette kommer hun til å sitte å knegge av latter langt uti det nye året. Mine søsken som jeg tviler noen gang er her inne kommer til å gapskratte kjeven ut av ledd når de får høre det og jeg er sånn litt tvilende selv til hva vi har gjort. Men nå har vi altså gjort det. Vi har kjøpt kunstig tre. Juletre. Av silke.
Det som jeg i alle mine førtiseks leveår har hatet og sett ned på, fordømt og ledd av skal nå være hovedpynten i mitt Snuppelinske hjem i overskuelig fremtid. Akk ja.. hvordan kunne dette skje?

Jeg tror at tanken ble født da vi første gangen fant kattene øverst i treet og deretter fant det langflat utover gulvet tredd nedover stereoanlegget med pynten knust rundt det. Kattene har en stor forkjærlighet for det levende treet. Og til tross for hundrevis av spruting med vann i ansiktet og strenge NEI! og tak i nakkeskinnet så har den ene katten aldri noensinne forstått at treet er noe annet enn et gedigent stort klatrestativ. I dag fant vi henne sovende i øverste grenkløft og treet har nå ikke pynt på den nederste en og en halv meteren. Da den katten som ikke klatret i treet begynte å vise sin interesse for å drikke juletrevannet i stedet ble det straks mer alvorlig. Juletre vann er visstnok ikke så bra for katter.

Tanken var født og begynt å spire...

Når vi i tillegg tenker på all det ekstra stresset vi har hvert år med å bære tre meter tre inn i huset, isjias og lumbago og alle hundrelappene vi betaler for tre meter tre hvert år så lokket det ennda mere med tre av den kunstige sorten.

Jeg har, om ikke akkurat allergi, så en veldig merkelig reaksjon på juletrær også. Jeg nyser ikke, men får halsvondt hver gang vi får treet i hus og går med halsvondt og rennende øyne hele jula igjennom.

Så da fant vi ut at nok var nok og gikk ut i dag med den intensjon at vi skulle se på kunstig tre.

Nå er det jo ennå romjul, noen få timer til, og det fine med romjul er at alt, inkludert juletrær er på tilbud. Vi fant faktisk et tre laget av silke som kostet den ringe sum av fem tusen kroner, men som, hold deg fast, var satt ned til 899,-.! Det flotte med det var at det var over tre meter høyt og i og med at vi har seks meter og vel så det under taket, så passet det oss perfekt!!

Farvel til barnåler som drysser, til fluer, mark, midd og alt annet som vokser i levende trær, til halsvondt og rennende øyne! Velkommen til den grønne plastikk (silke) drømmen som kattene forhåpentligvis HATER og aldri vil komme nær. Det gjaldt i alle fall treet i plast vi har i den andre stuen... den vil de ikke røre, så vi håper det gjelder det samme for dette.

Og hvis noen tør å fortelle meg at edelgran ikke drysser så kan de komme å se på den grønne barnål haugen vi har i stuen her under treet. Vårt tre drysser som bare rakkern!! Og det gjorde det treet vi hadde i fjor også.


We did it. I thought I never would go so far as to buy a plastic christmastree. Not after hating it for fourtysix years! But today we did it, we bought ourselves a plastic, or rather silk, tree.

The great thing about the days between Christmas and newyear is that everything is on sale here, also christmastrees. We found a tree, our tree on sale. It had originally cost 5000 kroner (Devide it by 6 and you get the amount in US dollars) and was now on sale for 899 kroner! What a bargain!

What drove us to the descision to buy plastic, or rather silk (That sounds sooo much better doesn't it?) is first of all our kittens great interest in climbing in the tree, crushing all the christmasdecorations, drinking from the water around the foot of the tree and then my constant throat-pain that I only get around Christmas probably caused by a slight allergy to the tree.

So now we can say farewell to all the pineneedles that we find all around the house from Christmas eve till next year and say hello to clean green plastic instead.

8 comments:

  1. :-) Velkommen til plastikk-verden...
    Vi har hatt kunstig juletre i flere år nå, pga allergien til junior. Har også et dyrt og ekslusivt ett og jeg opplever stadig at folk er borte og tar på det for å sjekke om det er ekte eller ei. Og et stort pluss er jo at katten absolutt ikke bryr seg om treet. Var borte og snuste litt og snudde ryggen til og gikk.
    Håper du ellers har hatt en fin jul og fått tid til å kose deg masse med familien din.
    I dag er det jo årets siste dag og en dag for litt ettertanke og refleksjoner... Vi har vært ute i nesten hele dag og gått på skøyter og hatt et stort bål. Og der ved bålet har jeg sittet litt for meg selv og filosofert litt. Og konklusjonen ble kort og greit; Vi har jo (tross alt) så utrolig mye å være takknemlige for :-)
    Og med det ønsker jeg deg et RIKTIG GODT NYTT ÅR!!!
    Hadde vært veldig hyggelig å treffes en gang på nyåret :-)
    Klem fra Monika

    ReplyDelete
  2. Hei hei!

    Må bare flire her, har akkurat postet mitt innlegg om treet og så kommer du med ditt :) Ja jeg var også lei av disse små ufyselighetene som krøp ut av de ordentlige, hater de! Og jeg må si det har vært deilig å slippe stresse med om treet har nok vann, huff hvor det ryr, hvem skal støvsuge det opp, banning og sværing når man skal ha det inn og når man skal ha det ut. For da er det nåler og dritt overalt. For ikke å snakke om når gubben skulle montere de to settene med lys vi pleide ha på, gikk ikke helt uten stygge ord da heller... Så vi kan si det har vært rolig og frdelig her i år mohaha!

    Ble jo ikke helt fornøyd med bildene mine av det, synes det er vakrere i virkeligheten, men men... kanskje jeg klarer å ta bedre bilder til neste år ;)

    Håper du får en fin og fredelig nyttårsfeiring sammen med familien! Godt nytt år, Tonje vennen!

    Varm nyttårsklem fra Desiree

    ReplyDelete
  3. Måtte bare le litt! I øyeblikket er jeg glad for at det er ikke dyr her i huset!

    Ønsker deg og dine en riktig fin nyttårskveld, og et kreativt og godt nytt år!

    Klem fra Beata

    ReplyDelete
  4. Knegger av latter i gjenkjennelse her;=) Både av plastikkbusk og av kattenes forkjærlighet for "natur" inne;=) Her låter det stadig rasle,dunk,dunk,dunk... når juletrepynten fyker av treet og ned trappa;=D
    Ha en flott nyttårsfeiring og ønsker det ett 2009 fylt av varme, gode tanker og kreativitet:=)

    ReplyDelete
  5. Gratulerer Tonje... med nytt juletre:) ...og lenge leve katten!! Tenk på alle pengene du sparer i løpet at de neste ti årene da...LOL

    Godt nytt år til deg og dine!
    klem
    Angella

    ReplyDelete
  6. Hi!!

    I want to wish you a Happy New Year and I hope all your dreams come true.
    Best Wishes for 2009!!
    Hugs,
    LIM

    ReplyDelete
  7. Tonje I want to wish you a wonderful blessed new year!! I will always be coming back to see you and what you are doing! Wishing you all the best!
    God bless you!!

    P.S. I just wanted to tell you that I LOVE your header. I collect angels and this portrait is one of my favorite!!

    ReplyDelete
  8. Hei vennen

    Velkommen til kunstige juletre klubben tjiihiii.
    Vi kjøpte ett i fjor vi og det var tro meg både med tungt hjerte og med tusenlappene flygende ut av lommeboken. For skulle vi ha kunstig tre så skulle det jammen se skikkelig ut også. Og grunnen var at med 2 astmaunger i huset som ble kjempesyke hver eneste jul så torde vi ikke annet enn å slutte med ekte tre. Og nå elsker jeg det kunstige treet mitt. Ikke drysser det, ikke er det stress å kvitte seg med det etterpå og ikke blir ungene syke av det. Fantastisk.

    Ønsker deg og dine et godt nyttår også vennen-gleder meg til å følge deg i det nye året.

    Klemmer fra
    Heidi

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!