02 December 2008

A difficult decision and Christmascards. Et vanskelig valg og julekort.

Det går dårlig med bloggingen for tiden. Er ikke mye liv å spore her, jeg håper det vil endre seg på nyåret. Jeg sliter en del med senvirkningene av matforgiftningen jeg pådro meg i Newcastle, er stort sett temmelig slapp og dårlig, og det jeg har av energi bruker jeg nå til å forberede de to siste kursene og spare opp nok ork til å holde dem. Jeg har jo så vanvittig LYST!! Men kroppen min er ikke helt enig med hodet mitt. Fikk ikke engang lov å bli behandlet på smerteklinikken på fredag da jeg er for syk nå.
Heldigvis har jeg en snill svigerfar som har stått på veldig siste uken for meg. Han har kjørt meg til smerteklinikken og tatt med Maia på de tingene hun skal, slik at familie-livet går rundt på et vis. Stein jobber jo livet av seg med Kjeller'n Rock, et stort årlig rockefestival som går av stabelen om noen dager så han ser vi ikke så mye til.

Tipper det er to slitne voksne som er glade når juleferien kommer!

I forbindelse med at helsetilstanden min har forverret seg betraktelig har jeg tatt den kjempetunge beslutningen om å kutte ut undervisning i et halvt års tid og bare konsentrere meg om å være meg selv, forsøke å slappe av og stresse ned, finne tilbake til min egen kreativitet og helse, være sosial med gode venner og gjøre gode ting for meg og min familie.

Det blir ofte slik at når man bare underviser og underviser uke på uke og år ut og år inn uten å få påfyll av noe slag: Man går til slutt tom. Jeg er ikke lei. Blir aldri lei av å undervise, men jeg blir tom. Skraper liksom kjelleren i kreativiteten min. Har jo bare laget kort for "andre" hele året og aldri hatt tid til å gå i dypet på de tingene som surrer og går inni hodet mitt og som jeg har lyst å utforske. Og da blir jeg frustrert. Fordi det er så mye jeg har lyst å gjøre men må hele tiden prioritere kursing og DT jobbing.

Så derfor tar jeg nå en liten pause fra undervisningen og håper at det gir meg nok pusterom til at jeg kan gå inn i det rommet jeg har lyst å gå inn i, og finne meg sjæl... Forhåpentligvis kommer jeg ut igjen til høsten med mere giv, lyst og kreativitet som jeg kan dele med dere andre.

Her er i alle fall kortene fra julekort kurset mitt. Temaet var Snuppelinske julekort som kan masseproduseres. Ergo så må de være temmelig enkle og lettlagede, men samtidig med en Snuppelinsk vri. Det siste må vel være at det er mye bling og farger tror jeg...hihi!

Quick translation: I am still feeling a bit sick after the foodpoisoning I got in Newcastle and I am very low on energy right now. I am saving all I can for the two last classes I am holding tomorrow and on thursday. I love to teach, but my body does not agree with me right now. That is why I have not posted much lately.
I have taken the difficult decision to not teach any classes in spring 2009. My health har not been too good lately, and I have been told to slow down. I also feel that after years of teaching cardmaking classes I have to take some time off to dive into my own creativity for my own sake. Do the thing I love to do, the techniques I want to learn and maybe attend some classes myself. I feel a bit empty after having all those classes, and now it is my time to fill myself up again. Hopefully I will return in authumn 2009 with more energy and creativity to teach others.

Now I am looking forward to Christmasholidays. My hubby is so buisy these days preparing for a
large rock festival he is in charge of so he is also very tired. We will probably fall asleep under the Christmastree on Christmas Eve and not wake up intill New years eve!
Here are the three cards from my last Snuppelinian Christmas Card- class. They are supposed to be easy-making and have the style that I am known for.



Dette kortet ble drept under fotograferingen. Det er laget på grønn bling-ark som er stemplet med noter og belagt med Perfect pearls på bakgrunnen. Det er det jo ingen som ser. Engelen er stemplet på acetat og det er fargelagt med perfect pearls og vingene er i bladgull.
This card did not come out good when I photographed it. The background is green "bling" paper that is stamped with a large backgroundstamp with notes on it which I uses Perfect pearls on. Noone can see that.
The angel is stamped on acetat and colored with Perfect pearls, and the wings are in goldleaf.
Dette lyseblåe kortet er stemplet med snøkrystaller på bakgrunnen som er belagt med hvitt Perfect Pearls for å gi det en sart, forsiktig utseende. Treet er sølvembosset og har fått glitterlim prikker på seg og snøkrystallen foran er fra en punch som er belagt med Opalettes i lys blå farge og en bling i midten.
This light blue card har got snowcrystals on the background which are covered with white Perfect Pearls to give it at subtle look. The tree is embossed in silver and has got glitterglue as small dots all over it. The snowcrystal embellishment in front is from a punch and has got Opalettes embossing on it.
Det siste kortet er en kopi av noe jeg har lagt ut før. Det er snøkrystaller stemplet med Versacolor i forskjellige, grønn, blå og lillefarger. Deretter belagt med Holographic embossingpulver fra Ranger. Har du ikke forsøkt denne så MÅ DU GJØRE DET! Gir en heidundrande flott bling-effekt på versacolor stempelputer og desverre kommer det ikke frem her i det hele tatt. Kortet er nemlig utrolig lekkert irl (om jeg skal si det selv!) Inni snøkrystallene har jeg lagt en liten lilla bling og bakgrunnsarket er også i blålilla.

This last card is a copy of something I have made before. The snowcrystals are stamped with Versacolor in blue, green and purple colors that are embossed with Rangers Holographic emb. powder. If you have not tried this, you ought to! It gives such a vibrant bling-feeling to it that is so beautiful. It does not show on this picture.

8 comments:

  1. Dodt å lese at du skal ta litt vare på deg selv også nå vennen. det tror jeg jammen du trenger litt. ja kanskje gjør vi alle det litt mer enn det vi gjør. Det er liksom så lett å bare være mamma, kone, venn og alt annet også glemmer vi litt å bare være seg selv ikke sant?
    Nydelige kort du har laget. Men det var vell ikke noen bombe da - det er jo alltid noe vakkert som dukker opp når du har kreert noe!

    Ha en toppers kveld vennen

    Stor klem fra
    Heidi

    ReplyDelete
  2. Kjempefine julekort. Nydelige farger!

    ReplyDelete
  3. Selv om de er enkle, er de utrolig flotte og elegante, Tonje!

    Riktig god bedring til deg.
    Klem fra Kirsten

    ReplyDelete
  4. Dette var flotte kort med Snuppelinsk snert:)

    Når hodet og kroppen sier at nå er det nok, så er det viktig å lytte til det. Håper du klarer å senke skuldrene, og finne tilbake til gleden i det du lager. Drivkraften og kreativiteten kommer nok raskt snikende når du ikke har så mye som du MÅ gjøre.

    Lykke til videre.
    Klem Marianne:)

    ReplyDelete
  5. Litt av en tørn du hadde i Skotland. Håper du får kreftene tilbake slik at du kan gjøre det du trives aller best med.
    Ta vare på deg selv og den besluttningen tror jeg er kjempe bra for deg. Kortene er som vanlig bare kjempe flotte elsker bare de kortene du lager med perfect pearls og bladgull.
    God bedring
    Klem Hege

    ReplyDelete
  6. Hei
    Takk i lige måte. Tusen takk for et kjempe fint og lærerrikt kurs i går.Så inspirerende å gå på kurs hos deg.
    Jeg kom meg hjem på glatta. Familen beundret veskene. Ho minste elsket den lille rosa. Eldste skal ha den til bordkort til konfirmasjon.
    Så du skulle ha kurs i dag, lykke til.
    Ha en fin dag
    Klem

    ReplyDelete
  7. Delikate kort i nydelige farger:)

    ReplyDelete
  8. Gorgeous cards, Tonje!!! Love them very much!

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!