26 September 2008

My holyday in Greece - Ferien er over

View from Kastelós
The thunderstorm is comming!
The butterfly valley. Petaloudes
Some old steps inside the Butterfly valley
Sunset throught some pillars on a neighbouring house.
The man and the sea.
Miles and miles of empty beaches.
Burnt land.
Afandou
My shoes and the path I am taking

Inside the church in Lindos
The Church of Pangia, Lindos
Stein and an old man in the mountains

Wiew to the west
Lillys blooming on the beach.


Wiew over Lindos from the Acropolis.
A high jump. Lindos Acropolis
A door. Lindos
Another door, Lindos
There is something about doors and me...
The english translation is further down. Just scroll away....

Da er ferien vår over for denne gangen. Stein og jeg har hatt en vidunderlig flott uke sammen på Rhodos og Pefkos mens barna ble igjen her hjemme. Bortsett fra at flyplassen på Rhodos må være verdens verste flyplass og var til evig frustrasjon for samtlige reisende, så hadde vi en fantastisk flott tur. Temperaturen da vi kom ned var 33 grader i luften og 28 i vannet. Det betyr at det er omtrent som å bade i badekaret! Luftfuktigheten var skyhøy også så det var skikkelig hett og klamt. Etterhvert sank temperaturen noe og høsten ankom, også der. Vi hadde en dag med skikkelig uvær. Se bildet under hvordan det bygger seg opp i horisonten. Det endte opp utover natten med strømbrudd og kaskader av regn, stormkast og evigvarende lyn og torden som holdt oss våkne hele natten. Hotellet ristet i de verste tordenskrallene. Jeg hadde planer om å sitte på terrassen å ta en del bilder av lynene med lang lukkertid, men i og med at det regnet vannrett så risikerte jeg ikke kameraet mitt for det.

Vi leide bil i tre dager og kjørte oss selv rundt hele øya. Vi fant mange idylliske strender hvor det var kilometervis mellom hver badeturist og stort sett lå vi alene på stranden på disse strendene og koste oss. Lindos måtte selvfølgelig besøkes og Akropolis bestiges. Vel...kremt... vi besteg den ikke... vi satt nemlig på et esel som gjorde jobben. Steins og mitt esel var bundet fast og Steins esel var en smule rar og sta og endte opp inni en turistbutikk før vi fikk snudd det og den fortsatte videre i gatene helt uten styring. For vi ble sendt avgårde uten fører og uten esel-instruksjoner. Eslene vekselsvis løp og lusket avgårde innemellom de trange gatene så turistene skvatt til siden og lå klistret oppetter veggene. Stein var helt fortvilet og jeg satt og hadde latterkrampe mens jeg humpet avgårde.

Pefkos er forøvrig en hyggelig liten stille by på østsiden av Rhodos. Stort sett er det skandinavere og engelskmenn her og aldersgruppen er stort sett på 35 pluss. Det er en titalls butikker der og tjuetalls restauranter og barer. Vi klarte å oppspore noen riktig så nydelige restauranter med ekte gresk mat og gresk stemmning og var lykkelige over å igjen sitte der med hver vår Mythos, Tzatziki og Mousaka eller Keftedes. Stranden i Pefkos var solseng-belastet men vi fant noen strender lenger bort hvor det var stille og rolig.
Vi fant en ny variant av honning også. Vi er vant til timian-honningen som bruker omtrent daglig her i huset til teen. Men nå fant vi pinjekjerne honning hos en gammel mann som sto å solgte honning og raki langs veien. Han ville absolutt servere meg raki men jeg slapp unna med et glass rødvin av verdens mest skitneste glass jeg har sett i mitt liv. Han hadde et glass han serverte alle turistene med. Jeg lever ennå.

Rhodos brant jo tidligere i år og nå så vi resultatene av storbrannen. Det var tragisk og overveldende å kjøre igjennom kilometer med kilometer av brent og svidd landskap. Det var et gigantisk område som var brent og det svei skikkelig i nesen da vi kjørte igjennom der. Det føyk store sot-skyer rundt omkring. Vi så de hadde klart å redde flere landsbyer oppi fjellet og det så ut til at det var meste skog og mark som hadde brent opp. Men likevel er det tragisk når man vet at dette er levebrødet til mange. Men... skogbranner er også en naturlig del av jordens syklus og jeg vet at om et år så er det grønt igjen. Det vil jo ta flere tiår, ja kanskje hundre før oliventrærne er like store som de som brant ned, men det vil igjen vokse til noe der.

Jeg hadde bursdag siste dagen der nede. Stein vekket meg med sang, tente stearinlys og kake han hadde smuglet inn og kort og gaver. Jeg fikk to tusen kroner til objektiv fondet mitt! Deretter var det bare å sette seg på bussen og deretter på flyet for å dra hjem. Forøvrig har vi funnet ut at det må være svært vanlig at folk svimer av på fly. Stein hadde jo en episode i år hvor han svimte av flere ganger på flyet til Spania. På flyet vårt ned gikk det en mann i bakket fire ganger, og på vei tilbake til Norge var det en jente som lå svimt av over tre seter på størsteparten av turen. Alle var klinkende edrue. Det må være spennende å være flyvertinne tenker jeg.... Aldri en kjedelig flytur.

Vel hjemme i Norge hadde mor pyntet og vasket hele huset, tent masse stearinlys og laget middag og kake til oss. Det var vidunderlig å komme hjem til alt dette og til Maia som var helt i hundre over å endelig se oss igjen. Og skal jeg slutte denne historien som de fleste historier sluttet da jeg gikk på barneskolen så må det vel bli slik: "Og alle var enige om at det var en fin tur!"

We are finally home from our last vacation. Stein and I went to Rhodos in Greece for a week without the kids. We had a wonderful trip, allthough Rhodos airport is a hellhole and extremely tiresome to be at.

We stayed at Pefkos which is a small village on the east side of Rhodos just some few kilometres from Lindos. It is mostly english and scandinavian tourists there. There are about ten shops and twenty restaurants there, some are really good with authentical greek dishes.

We hired a car for three days and drove around the entire island, and got a really good look at the huge fire that raged for several days earlier this summer. It is tragic to see how much land that had been distroyed. It went on for kilometres after kilometres.

We are used to buying thyme-honney from Kalymnos, but here we tasted pinetree-honey for the first time. It was very different but good so we bought a jar from an old, very dirty man who sold some from his little shack up in the mountains. He wanted to serve med greek moonshine but I managed to get away with a glass of red wine instead served from an extremely dirty glass. I am actually still alive. But he was very sweet and kind and my only regret was that we did not have any time to stay there and talk to him, since we wanted to get home before the sun set. Driving in the dark on narrow, dark, greek roads is not among our favourite things to do.

We where at a lot of really great beaches where there were noone for miles around and we where all alone. Just us, the sea and the sand.

We had, of course to go to Lindos, a small white village build around a little mountain where there is an akropolis at the top. There is a small path leading up to the acropolis and we actually did it by donkeytransport. The two donkeys where tied up together. Stein was on the first and I was on the second. Steins donkey was really weird and ended up in a tourist shop with Stein on top. After a while he walked the right way but we had noone there to lead them and there where no donkey-instructions to read either, so they actually just walked the way they wanted themselves. At times it went really fast and other times they barely moved. During the fast mode through the very narrow paths in Lindos people just had to jump aside as we had no way of stopping or leading them. Stein was very worried but I really had the greatest laught of my life!


The last day we had a great thundestorm. It lasted all night with big clouds of rain, lightning and thundering. We actually felt the apartment tremble during the thundering. It was frightening and left us with no sleep at all that night.

I had my birthday the last day there and Stein waked my up with a birthdaysong, a lit candle, cake and a gift. Sweet man! Then we just had to step on the bus that took us to the airport and then home. At home my mum had washed the entire house and lit candles, made dinner and cake and there where more cards and gifts for me here. What a great way to come home to all this.

I can just say that it was a wonderful trip, lots and lots of sunshine, heat and new pictures to enjoy and look at.

My suitcase is still not emptied. I have had a very buisy week with a atc-class and then an entire day on the pain-clinic that left me totally dead afterwards. But I feel much better and I hope that I soon will be able to post some new work here.


9 comments:

  1. Det ser ut som om du har hatt det kjempefint Tonje...

    Jeg oppdaget da jeg kom hjem fra det flotte kurset ditt at jeg hadde på en merkelig måte fått med meg kortet til Tone mellom alle papirene mine... Jeg ble så lei meg og fikk nesten ikke sove. Fikk ringt henne dagen etter og snart er det på plass hos henne igjen inkl. en ATC som jeg håper å få tid til i løpet av helga! De var kjempegøye å lage.

    Ellers har jeg gitt deg en award i bloggen min... fordi du er så utrolig snill som deler din kunnskap med oss:)

    vi sees
    klem
    Angella

    ReplyDelete
  2. mmmm drømte meg helt bort her! Herlig å se alle de flotte bildene og lese hvordan dere har hatt det! Fikk så lyst å dra langt bort igjen til sol og varme og late dager. Men men... får nok heller begynne å vente på jul og kos i vintermørket. Så får vi ta sikte på sol og varme neste sommer i Torrevieja antaelig.

    Klem til deg, vennen!

    ReplyDelete
  3. Ååå, nå ble jeg skikkelig Hellas-sjuk asså!!! SÅ spennede lesning, du skriver jo som en heltinne! Kan bare tenke meg til hvor mye bedre det må være å være turist der nå, når man er litt mer alene (for oss som liker det). Lo så jeg rista av eselhistorien - så dere for meg! Skikkelig flotte bilder også, nei dette var virkelig en vitaminsprøyte av et innlegg!

    Håper du koser deg i helgen, Tonje!Godt å ha deg hjemme igjen :)
    God klem :)

    ReplyDelete
  4. Anonymous28/9/08 21:54

    Du tar fantastiske bilder og skriver så ekte, kjære. Det var som om vi var der nå i dette øyeblikk. Jeg er stolt av deg. Klem fra Stein

    ReplyDelete
  5. I love Geece. Your pictures are fantastic. Thank your for your lovley comment on my blog. Have a nice week. L.G. Alexandra

    ReplyDelete
  6. Welcome home Tonje!! WOW! I can see you had a wonderful trip. I would love to get to know Greece too. Maybe, someday.
    It sounds like you and Stein had a wonderful time. So glad to hear that. And last but not least HAPPY BIRTHDAY TONJE!! May God bless you and keep you!!

    ReplyDelete
  7. Tonje could I please have your mailing address. I would love to send you a belated Birtday card!! Send me an email which you can find on my profile.

    ReplyDelete
  8. Dette så jo deilig ut :-) Og det er så kjekt og sunt med litt tid alene som kjærester av og til. Håper at du har fått ladet batteriene og er klar for en kreativ høst. :-D

    ReplyDelete
  9. What beautiful photos! It looks like you had a fantastic time.

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!