27 August 2007

Insirasjonen er tilbake - The Inspiration is back


Får en deilig dag! Jeg har fått inspirasjonen tilbake. Den har vært borte lenge. Såpass lenge at jeg vurderte å stenge hobbyrommet og selge alle tingene mine. Jeg slet og jeg slet med alt jeg lagde, fant liksom ikke ut av noe. Hadde mistet "feelingen" som det heter på godt norsk. I dag fikk jeg imidlertid til noe, og det føltes så GODT! Jeg vet grunnen; Og det er at jeg har hatt altfor stort press på meg. Jeg jobber generellt ualminnelig dårlig under press. Å skulle prestere noe kreativt og unikt når man har tidsfrister å forholde seg til går bare ikke for meg. Og siden sommerferien har det vært et helvete føles det som. Mye sykdom, kombinert med NM bidrag, kurser og andre tidsfrister har rett og slett vært for mye på kortfronten. Så når NM finalistene nå ble offentliggjort var det som om ti tonn lettet fra mine skuldre da jeg hørte at jeg ikke var i finalen. Jeg ble så glad at jeg har gått rundt å smilt i hele dag. Kirpraktoren kommenterte det som det første han sa også. Han hadde sjelden sett meg med så mye futt og fart og energi som i dag. Og skuldrene og nakken var omtrent plutselig helt bra!
Det gjør ingenting å ikke komme til finalen. Alle de som har kommet med er veldig verdige vinnere, utrolige kreative og fantastiske mennesker som lager de utroligste kunstverk av noen kort. Jeg er bare glad for at jeg har funnet tilbake til gamle meg. Men roen innabords. Med, ikke minst; GLEDEN over å lage kort igjen. Nå lager jeg kort fordi jeg synes det er gøy og ikke fordi jeg må.
Jeg håper jeg kan klare å bevare denne følelsene lenge. Jeg håper jeg blir flinkere til å ikke lasse alt for mye på mine egne skuldre, men ta meg tid og rom til å bare skape, uten forventninger og tidspress.


What a wonderful day today! I finally found my inspiration to make cards again. It has been gone for months. It was so lost that I seriously condidered closing down my cardmaking room and selling all the stuff at one point.
Today on the other hand, I felt the inspiration comming back for the first time for almost ten weeks or so. It was wonderful. I could finally sit down and enjoy the making of a card. During the last months the stress has been building more and more up. The Norwegian Cardmaking championship, all my classes, other things that was asked of me... together with a health that has been quite bad the last months: It was way too much. I generally do not function at all creatively under pressure. And with so much going on, it was too much!
Today, the names of the ten finalist in the cometition was revealed, and I was not one of them. It felt like ten tons of bricks was moved from my shoulder knowing that! Suddenly I felt a burst of joy and happiness, and even my chiropractor said it when he saw me today. He had seldom seen me with so much energy. And even my neck and back, which has been like hell for the last months, was suddenly almost perfect! For me it does not matter that I'm not one of the finalist. It feels good to loose to the ten wonderful, creative and fantastic cardmakers that did make it. I know a lot of them, and I know they deserved the place! I am just so happy that I finally found my joy over cardmaking again. The true joy. The one that makes me hum when I'm sitting there, forgetting time and space. I learned a huge lesson today.

8 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. (det var meg som sletta forrige kommentar. Snek seg inn noen trykkleifer der).

    Tusen tusen takk for en utrolig hyggelig hislen i bloggen min. Sånt varmer og gir ekstra motviasjon kan jeg love.

    Helt ærlig så har jeg faktisk følt NM på samme måte som du. Jeg hadde seriøst ikke trodd jeg skulle komme så langt som til finalen. Semifinalebidragene satt laaaaangt inne. Klarte liksom ikke å finne frem noe kreativt. Forfeldelig å føle at man ikke strekker til verken tidsmessig eller kvaliltetsmessig fordi man hele tiden er på etterskudd og i siste liten. Har nesten træl på øreflippene etter skuldrene mine. Først fikk jeg spørsmål om DT-oppdrag for hÄnglar, deretter ble jeg utfordret av Ett Trykk til "4 personer med like stempler", deretter Gjesteartist, også er det semifinalebidragene... jeg må innrømme at jeg blir like stressa og redd for å ikke få det til godt nok hver gang. Så I know the feeling! Men så føles det så utrolig godt når man er ferdig også da!

    I kveld skal jeg sette meg ned i ro og mak og kose meg med å se på alle bidragene som ble sendt inn. Gleder meg!

    Utrolig flott kort du har laget her. Delikat og lekkert, både farger og sammensetning. Er det alkoholblekk du har brukt?
    Jeg er fullstendig grønn på teknikker, så nå føler jeg at jeg virkelig må "ut" og lære meg litt!

    Ha en strålende dag videre!

    Klem Anita

    ReplyDelete
  3. Jeg forstår deg godt - tidspress og prestasjonspress er ikke noe bra for noen og i alle fall ikke når det gjelder HOBBY!! For da er det ikke hobby lenger, bare plikt. Og plikter har vi nok av til daglig.
    Jeg synes faktisk at det var ganske artig å delta i NM :-) Ny erfaring, nye utfordringer. Men jeg kommer til å puste lettet ut når de siste kortene blir sendt av gårde :-)

    Kjempeflott kort har du laget. Kunne tenke meg å være med på et av kursene dine - du er virkelig en alkoholblekkmester!!

    Klem

    ReplyDelete
  4. Beautiful card tonje!!!!

    ReplyDelete
  5. Hei Tonje!

    Eg har full forståelse for den følelsen der...Eg også sliter med å finne inspirasjon når eg MÅ lage kort...og koser meg med hobbyne min, når eg kan sitte å pusle med ting i mitt tempo og fordi eg har lyst.

    Nydelig kort du har laga, og eg er så glad fordi du er "back in buisness". Savner korta dine når det blir langt opphald mellom dei!
    *klem*

    ReplyDelete
  6. Godt å se at du koser deg og har funnet inspirasjonen igjen, Tonje :) Kos deg med den!

    Klem

    ReplyDelete
  7. Så nydelig kort du har laget.

    Jeg skjønner godt følelsen når hobby blir prestasjoner og ikke bare kos. Jeg tror det er derfor jeg ikke er så glad i å delta på konkuranser. At man skal prestere og stiller så høye krav til seg selv og forsøker å sprenge sine egne rammer fordi man synes man må og ikke fordi det kommer av seg selv.

    Nå er det snart helgefri for meg. Det skal bli deilig. Jeg er sliten etter uke med kano-overnattingstur med 60 elever og kanohengerhavari og ørten prosjekter. Det skal bli deilig med en hjemmehelg selv om jeg skal ha kurs i helgen. jeg er sikker på at deltagerne vil gi meg ny dose med inspirasjon :)

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!