06 June 2007

Folkereporter - Peoples reporter

Jeg vil bli folkereporter. Jeg skal sende inn søknaden så fort jeg klarer å formidle med 100 tegn HVORFOR jeg burde bli en folkereporter. For hvordan skal man klare å formidle ikke bare et kall, men en tro på at det er meningen at jeg skal være det? Hvordan sier man med 100 bokstaver at dette handler om at jeg tror at akkurat jeg kan klare å formidle mine opplevelser på en slik måte at det rører ved mennesker så de begynner å tenke? Og handle. Jeg vet ikke engang hvor jeg har den troen fra, annet enn at jeg vet at jeg kan røre ved mennesker. I latter og i tårer. Jeg har bodd i Afrika, jeg er sykepleier, naturteraput og kreativ designer. Men først og fremst er jeg mamma, kvinne og menneske. Og jeg håper det er et slikt menneske de søker. Et menneske med erfaringer, livsvisdom, humor, alvor, dybde. Jeg vet at hvis jeg får dra til Malawi eller Zambia så vil jeg komme tilbake til Norge som et helt annet menneske. Og jeg er villig til å la den forandringen skje.
Men det er ikke jeg som bestemmer. Jeg vet ikke engang om jeg kommer igjennom nåløyet til første opptak engang. Kanskje får jeg mail allerede i morgen med "Tusen takk for søknaden din men du er ikke det vi søker". Hvem vet? I så fall vil jeg uansett gå med hevet hode. Fordi jeg var villig til å søke. Fordi jeg hadde nok guts til å tro på meg selv og mine evner til å kunne klare det, og ikke minst at jeg hadde noe i meg som gjorde at jeg BRYDDE MEG! For til syvende og sist er det ikke det hva det hele dreier seg om? Å bry seg? Gå en mil lengre, tanke en tanke til, endre litt på livet ditt, for at det skal komme noen andre til gode? Innsamlingsaksjonen kommer til høsten enten jeg er med som folkereporter eller ikke. Og klarer jeg ikke å komme med som folkereporter, så får jeg gå som bøssebærer istedet. Det viktigste er, når alt kommer til alt, er at man gjør noe.

I'm going to apply for the job as a peoples reporter. I'm going to be one of probably tenthousands of people applying for this job. It means that you have to go to Africa with a tv team and report home from what you see there. They want the "ordinary guy" to apply and it's in connection with Unicef and the development programs they have in Africa they are doing this, to try and raise more money for the program. I feel so strong about doing this, not for my own sake, but because I really think I can do a good job and make a difference. I want this really bad, but its not up to me.I believe that either way, we can all make a difference. And isn't it what it all boils down to? To care and make a difference?

4 comments:

  1. Det innlegget ditt var den beste søknaden du kunne ha skrevet - det appelerte i alle fall til meg! Lykke til!!! :-)

    ReplyDelete
  2. Jeg er helt enig i det du sier; til syvende og sist dreier det seg om å bry seg. Jeg håper at du får jobben!

    Takk for kjempekoselig kommentar i bloggen min! Ble så glad for at du hadde kikket innom. Det var dessverre noe tull med innstillingene i går og jeg var ikke klar over det. Det var sånn at man bare kunne poste kommentarer hvis man var Typepad-medlem...fikk heldigvis rettet opp i feilen!

    Har kikket litt mer i bloggen din i kveld og beundret mange av kortene dine, det er sååå mange lekre kort og du er så flink med farger! Nå ble jeg veldig inspirert til å lage kort, men det er litt vel seint for det nå...får prøve i morgen :)

    God natt!

    Klem fra Gunhild

    ReplyDelete
  3. Så flott du skriver. jeg er enig med de andre her jeg også. både at dette innlegget må være den beste søknaden og at jeg er helt enig med deg i at det viktige er at man bare gjør noe :) Og at man bryr seg. Det skjønner jeg du gjør.

    ønsker deg en strålende helg. jeg har fortstått du skal holde kurs. litt dumt for meg st du ikke kommer til skedsmokorset for det hadde vært så hyggelig å hilse på deg.

    Uansett hvor du er så ønsker jeg deg flotte dager i varmen.

    ReplyDelete
  4. Åssen går det med søknaden, Tonje? Jeg har ingen gode tips til deg, men vil bare si at jeg har trua på deg :)

    Lykke til med kursene i helga!

    Klem

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!