18 March 2007

Vårfornemmelser



Det er vår!!
Selv om man kan si mye rart om Mars måned. At den er uforutsigbar og vaklende i sin tro på seg selv, så kan jeg definitivt merke at det er vår i luften. Selv om det faktisk snødde i natt. Krokus, snøklokker og blåveis er allerede oppe av jorden, og resten av hagen sitter bare å holder pusten i påvente av å eksplodere i grønne museører og et tulipanflor uten sidestykke.
Det vil si hvis ikke Hr. Rådyr har tatt knekken på alle tulipanblomstene innen den tid. Vi har hatt rådyr i hagen i hele vinter, som har forsynt seg grådig av fuglenekene. Fuglene fikk nok ikke stort, for her står det bare igjen noen får strå på en staur. Og når først Hr. Rådyr har funnet hagen vår er ikke veien lang til å begynne å meske seg tulipanløker i stedet. Så da er det tid for Sterilan! Jeg kutter små firkanter av Sterilansåpen og strør rundt i hagen. Ikke så dekorativt igrunnen med små turkise firkanter spredd utover, men mye bedre enn tohundre tulipaner uten hode.


Og når jeg først er i gang med å kjempe mot rådyr kan jeg like godt ta hekksaksen i den andre hånden og begynne å skjære ned verdens største busk også. Det er en tre meter høy sak, to stykker av dem faktisk. Som har grodd i hverandre, og som kommer med verdens største ranker av duftende hvite blomster i mai-juni. Den er rett og slett praktfull, og også grufull. For den er så høy at den kverker alt annet liv rundt seg. Ikke en eneste staude kan gro på den siden av huset. Det blir bare mose og myr i plenen. Og jeg er nå møkklei av å gå å tråle hagesenterene etter stauder som tåler skygge. For la oss være enige. Skyggestauder er ikke særlige vakre. Det er heller ikke store valgmuligheten i skyggestauder.
Så nå skal busken kuttes ned. Til en passe buskstørrelse. Jeg vil tro at i lengden som blir både den og jeg veldig glad.

1 comment:

  1. Det var en morsom figur som du sikkert får brukt til mye! Du lager så lekre kort at en får lyst på alle sammen!
    Lykke til med rådyrjakten også. Du kan vel prøve med andre såper og henge dem opp i små nett i trærne. Kanskje rådyrene trekker opp i skogene etterhvert nå som sneen forsvinner, slik at du får ha tulipaner og busker i fred.

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!