25 March 2007

Grip dagen!


Har sovet som en stein i hele natt, både jeg og gubbelure. Vi var nok temmelig slitne etter gårdsdagens iherdige jobbing i hagen vil jeg tro. Heldigvis våknet jentene stille og rolig, har ikke tatt livet av hverandre men sittet å sett tv mens vi har sovet. Nesten mirakuløst ! Vanligvis ville en av dem på denne tiden her ha slått den andre i hjel verbalt og det ville vært et hyl og spetakkel uten sidestykke som ville ha vekket halve Langhus og omegn.

Det er nok en utrolig vakker vårdag ute. Jeg føler meg lykkelig og priviligert som kan stå opp å se på at det spirer og gror rundt meg. Jeg føler meg heldig som kan føle gleden over å se nye tulipanhoder stikke hodet opp av den vårvarme jorden, rote rundt blandt gamle blader som fallt i fjor og se marihøner i hundretalls våkne til liv. En og annen edderkopp kunne jeg vært foruten, men det følger jo gjerne med våren. Jeg ser meg i speilet og ser vårsolen har stekt meg lyserosa i går. Jeg merket det ikke før i dag tidlig. Fregnene spretter ut kjappere enn krokusen i blomsterbedet, så da er alt som det skal være. Vår = fregner nemlig. Og så etterhvert så dempes de mere ned og så blir man mere helstekt i stedet.

I dag er det kosting av hele gårdsplassen. Det er på slike dager jeg lurer på hvordan det kan ha seg at noen faktisk fant på å lage så svær gårdsplass? Det er jo så horribel stor, og ikke til nytte for noen egentlig.
Deretter skal ny bark legges ut over blomsterbedene. Da lukter det så godt synes jeg. Skog. Gjæret skog. Hmmm... kanskje det ikke lukter så godt likevel?
Og så til slutt skal terrassen kostes. Og så ut med terrassemøblene. Slik at de står der helt klare til temperaturen kryper over femten og man kan sette seg ut å nyte utsikten, fluesurret og livet generellt.

Og så skal trampolinen til ungene blåses opp. Vi har bare en bitteliten trampoline, men jeg ønsker meg en stooooor en (må bare finne et sted vi kan ha det!) for da kan jeg også hoppe!!

Våren er vakker. Den er noen gang så vakkert at det nesten gjør litt vondt inni meg. Jeg forsøker å gripe hver eneste minutt av den for å ha den inni meg på mindre vakre dager. På dager som er fyllt med smerte og tristhet. Jeg forsøker å lagre minnene av hvordan det er å pirke visne blader til side over en blåveistue og se de første lodne blåveisblomstene stikke hodet over jorden. De minner meg om de dunete hodene til nyfødte babyer. Så sarte, så lodne og vakre.
Eller miraklet over å se den første fluen. Som man senere på sommeren vil forbanne og vifte vekk. Men den første fluen skal alltid betraktes som det miraklet den er.
Og når jeg ser den aller første sommerfuglen - da blir jeg blank i øynene og føler jeg har fått en stor vidunderlig gave av Vår Herre.

Grip dagen - heter det. Det er det jeg skal gjøre i dag, og forsøke å gjøre hver eneste dag fremover, slik at jeg har mange gode ting inni hjertet mitt å grunne på de dagene jeg ikke klarer å gripe dagen.

1 comment:

  1. Wow - !!! du lager de aller nydeligste brushstroke kortene jeg har sett ihele mitt liv ! please kom til Bergen for å holde kurs !
    Du er kjempe dyktig !

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!