09 February 2007

Jublende glad!!


Man kan juble over mye rart i livet. Over nytt hus og bli, ny Cuttlebug, nye stempler og vennskap. Men nå jubler jeg over at jeg endelig har fått min etterlengtede c-pap i hus! Den ankom i går og jeg måtte jo fyke avgårde til postkonstoret for å hente den. For de som ikke vet det så lider jeg av kronisk obstruktiv søvn apné. Det er en lidelse som stort sett rammer menn (typisk at jeg får den da...)og blir på folkemunne ofte kalt for snorkesyke. (Sjarmerende, ikke sant?)

Luftveiene mine klapper sammen under søvn, noen som forårsaker fæle ulyder og at jeg hele natten har enorme problemer med å få i meg oksygen, og at jeg jobber intenst hele natten med dette. Jeg stopper også helt opp å puste på natten, og våkner av at jeg er blå og halvt død.

Dette resulterer i at jeg blir fryktelig trett hele dagen, uopplagt, får hormonforstyrrelser, depresjon, motløshet, kraftløshet, er mye sint, og takler de kroniske smertene mine svært dårlig. Jeg sovner på rødt lys i trafikken, jeg sovner hos gjester, jeg sovner bare jeg setter meg ned et sted. Noe som jo har ført til at jeg har havnet på gale steder når jeg setter meg på toget. Det skal uovermenneskelige anstrengelser å holde seg våken, og det hele er ja.. nokså slitsomt.


Men nå.... nå kommer det som forhåpentligvis er redningen. C-pap'en min. En liten rotte av en maskin med en slange på tilboblet en plastikksak som sitter over nesen. Bundet fast med remmer rundt hodet. Det er svært usexy, ja nærmest latterkrampe-fremkallende, men hvis det kan gjøre at jeg får et bedre liv, så pytt sann! Den står å pumper oksygen ned i lungene mine hele natten med trykk slik at luftveiene ikke klarer å klappe sammen. Den er så og si helt lydløs (Ære være utviklingen! ) Men.. man må jo sove med en dingsboms rundt hodet, remmer og slanger.

Og man blir vant til det. Selv det å puste ut når noe driver å puster full storm ned i lungene dine samtidig.


I natt var første natten hjemme med maskinen. Det gikk forholdsvis greit. Jeg skjønner at det er noe man kan bli vant til etterhvert. Jeg våknet halv tre av at jeg holdt på å dø av svette. Muligens en kombinasjon med at kroppen får så mye oksygen at den fant ut at den kunne begynne å produsere litt varme kanskje og at det er uvant og anstrengende å bruke andre puste-ut-muskler enn det jeg gjorde før.

Jeg kjente i dag en underlig følelse av både å være stup trøtt. Som er helt naturlig i og med at jeg ikke sov så godt første natten. Samtidig følte jeg meg så skjerpet og klar i hodet som jeg faktisk aldri har følt meg. OG... jeg hadde IKKE HODEPINE!!!!! (Første gangen på fire uker!!!)


En kombinasjon av denne maskinen, som jo må døpes til et eller annet, og vektnedgang er nok svært gunstig for mitt livsløp. Det er jo kjent at man tar av veldig mange år av livet sitt jo lenger man går med en ubehandlet søvnapné. Nå har jeg forhåpentligvis fått satt en stopper for ødeleggelsen av mitt hjerte og jeg gleder meg til å se hvordan dette går om fem-seks uker!!


Jeg måtte bare bruke dette utrolig kule bildet. Barbie med c-pap!!

4 comments:

  1. Så fint at du har fått maskinen din nå Tonje! Håper den blir en god "venn" ettrhvert. Det tar nok sin tid å venne seg til den. Jeg kjenner en som har slik og hun måtte inn å regulere den noen ganger p.g.a. for mye oksygen. Tenk nå kan du tenke soleklart, noe jeg syntes du alltid har gjort da.... Gratulerer hvertfall. Håper du får et nytt og smertefritt liv herefter.

    ReplyDelete
  2. Så flott at maskinen endelig er i hus og at du får tatt den i bruk! Håper virkelig du venner deg til den og at den gjør at du får en bedre hverdag! Søvn er så viktig for å kunne fungere bra, det har du jo fått erfare. Jeg snorket masse tidligere, men etter at jeg gikk litt ned i kilo så har snorkingen minket betraktelig. Heldigvis, så slipper jeg tilbringe tid på sofaen om natten etter å ha blitt forvist fra senga ;)
    Ønsker deg en flott morsdag sammen med undrene dine! Klem fra Desiree :)

    ReplyDelete
  3. Anonymous13/2/07 12:28

    hehe... kult bilde :)

    ReplyDelete
  4. Håper C-papen din (eller orkanmonsteret som jeg kaller det).
    Fortsatt funker bra!! :) :)

    Bruker en slik en jeg og..og haaaaaaater det.


    Og foresten morro og se hjemmesiden din!
    MÅTTE jo inn og snike etter at du hadde lagt igjen link og greier på bloggen min!

    Klem :)

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!