25 November 2006

Musevisa


Ja da måtte vi få det i år også. Det er en fast redsel som kommer hver vinter når det nærmer seg jul. Redselen for mus. Redselen grodde første gangen frem på lille juleaften 2001. Jeg satt i sofaen, sliten og trett etter å ha ordnet alt til jul. Hele huset var pyntet og gjort i stand, og når senket julefreden seg over huset. Plutselig blir stillheten brutt av en julekule som gikk i gulvet i tusen knas. Og deretter raslet det ned en julekurv og så begynte lysene høyt der oppe å svaie. Jeg spratt opp av sofaen og stirret opp mot det høye, og der!! Høyt der oppe satt en mus! Om det var skriket mitt som skremte den ned, eller hva som gjorde at den pilte ned igjen er uvisst. Men resten av julen og romjulen gikk med på å jakte mus. Den så ut til å unngå alle de fellene vi satte opp. Og dessuten hadde den skaffet hjelp, for alle dens slektninger begynte også å gjøre sitt inntog i vårt julehus.

Men kampen endte 1-0 til oss. De gikk i felle alle sammen. Greit nok å synge musevisa, men å ha dem innendørs? Neitakk!

Og så var vi musefrie en lang stund. Frem til i dag.
Jeg skulle hente en plastikkpose for å ha søppel i og stanser forundret og skuer ned på det som skulle vært en plastikkpose. Det ser minst ut som den har mottatt et par hagleladninger og det drysser plastikkrester og hele kjøkkenet. Jeg stikker hodet inn i kjøkkenskapet under vasken og ser at her har det vært en vandal. Både såperster, svamper og oppvaskbørster har blitt spist på. Ja endog frøene jeg samlet inn i fjor sommer og ikke ante hvor jeg hadde lagt, er spist opp. Og rundt det hele ligger det sikkert hundreogtjue bærsjer. Muskebærsj.

Så i dag måtte vi til pers igjen. Nye musefeller er innkjøpt. Ladet med skinke. For vi fant ut at ost var helt håpløst. Det står en felle i stuen, to i kjøkkenet og en i gangen. Foreløpig har ingen gått i fella,men vi håper i det lengste at vi skal høre de liflige lydene av en felle som smeller igjen.

Ikke det at jeg er morderisk. Men mus... de kan få være ute. Ikke inne på mitt kjøkken og vandre rundt på benken og rundt i stuen. Det får holde at vi har skrubbet og desinfisert hele kjøkkenet i dag. JEg orker ikke å gjøre det to ganger!!! Og om det aldri så mye er jul og greier, og vi synger musevisa og er så musevennlige. I fella skal den!!

Forresten så trodde jeg faktisk ikke at moderne hus hadde mus jeg. Hvor kommer de fra ? Og hvordan i hule heiteste kommer de inn i kjøkkenskapet mitt????

1 comment:

  1. Kanskje jeg burde synge musevisa til deg nå! Synd du er så langt unna at du nok ikke hører den ;) Ha en flott ny uke, snuppa!

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!