24 November 2006

Elkjøp.I min verden står de for verdens verste service.


Det går mot juletider og jeg har begynt å planlegge julebaksten. I alle fall i hodet mitt. Jeg har vært veldig dårlig og syk lenge nå, og er det ennå. Så jeg vet ikke om jeg orker å bake, men jeg håper at jeg i alle fall skal klare et eller annet sammen med ungene mine. For det er jo snart jul.

Det er en stund siden lokket til min Braun combimax 750 datt i bakken og brakk samt at vispen delte seg opp i sine tolv bestanddeler midt i en kakedeig, så jeg tenkte at nå var det på tide å få skaffet nye deler til kjøkken maskinen min. Hvis det gikk an da?


Så jeg leter på internet. Finner telefonnummeret til servicetelefonen på Elkjøp og ringer.
Jeg møter elektronisk svarer, som gir meg tre svaralternativer. Jeg velger. Får deretter tre svaralternativer til.
Velger igjen.

"Vi i Elkjøp jobber hele tiden. Vi svarer det så fort vi kan.
Imens kan du svare på en kundeundersøkelse. Da blir du med i trekningen av et gavekort til 300 kroner. Trykk 2 hvis du vil bli med."

Jeg trykker ingenting. Dette har jeg i alle fall ikke tid til!!!!!

Deretter sitter jeg der og sitter der og sitter der. Leeeeeenge. Det skjer ingenting.Ingen kundebehandler svarer. Det ringer, avbrutt av forsikring om at de jobber og svarer så fort de kan.
Så velger jeg at de skal ringe opp meg. Oppgir telefonnr. mitt å legger på.

Venter.Sitter på internet for å forsøke å finne ut noe om Braun combimax 750.

Så ringer det hos meg.
Nok en elektronisk svarer.
"Du har oppgitt at du vil bli oppringt av Elkjøp, hvis du vil dette ennå trykk 1"
Jeg trykker.
"Du vil nå bli satt over til en kundebehandler!
jippi.. tenker jeg...
Og sitter å venter og venter og venter..... det ringer og ringer.. Ingen tar telefonen. Hva er vitsen med å blir ringt opp av en ledig kundebehandler når det ikke er en ledig kundebehandler??? Dette var jo temmelig merkelig synes jeg.

Endelig svarer Eva Beathe eller hva hun het.
-"Hei, dette er Tonje XXXX. Jeg lurer på om det går an å få tak i ekstrautstyr til min Braun combimax 750 da et lokk og en visp er ødelagt?"

"Det vet jeg ikke. Det må du ringe butikken å høre"

-"Javel, men hvorfor er dere kundeservice hvis dere ikke vet dette da?"

"Nei, vi svarer ikke på sånnt vi. Du må ringe butikken, eller importøren. Men de er stengt nå"

Jeg blir liksom litt svar skyldig. Da dette er noe av det dummeste jeg faktisk har hørt på lenge. Jeg blir litt satt ut egentlig.... Siste jeg ringte en importør som jeg hadde fått oppgitt av Elkjøp fikk jeg nemlig huden full av importøren som lurte på hvorfor i hule heiteste jeg ringte dit!!??? Jeg måtte jo ringe Elkjøp!! Så jeg kvier meg nå også for å ringe en importør igjen å få huden full igjen. Dessuten er de jo steng.

Så jeg går inn på internet igjen å finner telefonnr. som står oppført på Elkjøp Vinterbro.
Der tar de telefonen med en gang.
Jeg blir glad!
-" Hei, det er Tonje XXXX, jeg lurer på om det går an å få kjøpt nye deler til min Braun combimax 750 da noen av delene har gått istykker?"

"Vent litt, så skal jeg sette deg over til kundeservice.."

- "Men...."
Og så har jeg blitt satt over til kunderservice igjen. Jeg legger på før jeg igjen møter Mr. automatisk telefonsvarer.

Jeg ringer derfor opp Elkjøp Vinterbro nok en gang og snakker veldig fort slik at hun ikke skal rekke å sette meg over til kunderservice før jeg har snakket ferdig.

-"Hei, det meg igjen, Tonje XXXX. Jeg ringte akkurat i sted å ble satt over til kunderservice. Det er bare det at jeg akkurat har sittet å ventet på kunderservice en halvtime for å få vite at jeg må ringe butikken! Du skjønner det gjelder et lokk og en visp til en Braun combimax 750 som jeg trenger nytt av, da det er ødelagt. Og jeg vet ikke om det går an å få tak i deler til dem ennå?"

"Da må du ringe kundeservice!

-" ...men du skjønner at det har jeg gjort allerede, og du har satt meg over dit også, men de kan ikke hjelpe meg. De sier jeg må ringe butikken."

" Men det er kundeservice som skal svare på dette."

-"Men det gjør de jo ikke!"

"Men det skal de. Jeg kan ikke hjelpe deg jeg."

-"Men når kundeservice ikke kan hjelpe meg, og du ikke kan hjelpe meg, hva skal en kunder gjøre for å få svar på et spørsmål da?"
Jeg kjenner jeg faktisk nesten er på gråten.

"Men det er kunderserice som skal hjelpe deg!"

-"Men de gjør det jo ikke! Dette var jo ikke så god kundeservice synes jeg! Der er jo ingen som kan svare på dette her jo!"

"Det er bare sånn det er det. Du kan jo forsøke å gå i butikken å høre"

-"Mener du virkelig at jeg må sette meg i bilen og kjøre avgårde å stå i kø i butikken å vente på en ledig selger for å få greie på om en del kan skaffes? Jeg må møte opp FYSISK i butikken bare for å få et svar på et spørsmål?????"

"Ja det er helt vanlig det"

-"Hm... kanskje jeg da burde henvende meg til Forbrukerinspektørene eller noe slikt jeg da.. for dette var skikkelig dårlig kunderservice synes jeg!"

"ja, det kan du jo gjøre. Ha det!"

Og så legger hun på.

Jeg må nå altså sette meg i bilen. Kjøre flere kilometer. Bruke masse bensin, tid, krefter for å dra på Elkjøp Vinterbro for å skaffe et svar på et spørsmål. Jeg trodde verden hadde kommet litt lengre jeg. Hva er vitsen med kundeservice og telefoner hvis man likevel må oppsøke stedet. Hva hvis jeg hadde bodd i Indre Alta hvor det er femten mil til nærmeste Elkjøp? Hva gjør man da??????
Dette er jo totalt meningsløst. Elkjøp må være den desidert dårligste service bedriften som finnes i dette langstrakte landet. Når man faktisk ikke engang kan få svar på om deler finnes til et produkt man har kjøpt, men at de krever at du må kjøre ditt fysisk for å få greie på det. Hvor er serviceintillingen? Hvor er miljøhensynet?
Jeg er sikkert på jeg... at hvis jeg først hadde fått bestillt delene. Så hadde jeg kunne fått dem levert på døren. (Mot et klekkelig beløp) men for å bestille dem må jeg altså møte opp fysisk i butikken?
Den er tøff. Jeg kjenner jeg både blir trist, og sint. Sint for at systemet er slik og sorgfull og trist fordi jeg er så dårlig at det betyr at jeg kanskje ikke får gjort dette.

Elkjøp. Dere skårer ti av ti oppnåelige i dårlig service i min blogg.

3 comments:

  1. Snuppeline! Knakende godt skrevet som vanlig! :) Når det gjelder Elkjøp så har jeg den samme meningen som deg om dem. Det er et sted jeg bare går hvis jeg MÅ.

    ReplyDelete
  2. Her du fått tak i delene du mangla nå? :)

    ReplyDelete
  3. Jepp.. nå kan ho mor lage seg mat igjen! Det kostet meg nesten like mye som hele maskinen gjør ny! Det er jaggu meg lite miljømessig tenkt, tenker jeg da...Men slik er vel verden blitt. Det er billigere å kjøpe nye ting og kaste den gamle, enn å få tak i en plastikkbit som koster ti kroner å lage.

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!