23 October 2006

Jeg lister meg fra tå til tå



En varm barnefot sparker meg brutalt i korsryggen og jeg skjønner at Maia har kommet i sengen i løpet av natten og at det sannsynligvis er morgen. Jeg er uttrøtt. Stempeltreff i en hel helg med minimalt med søvn, mat og drikke er ikke for førtifire år gamle damer. Jeg kjenner meg som åttitåtte i stedet.
Det tar en evighet før kroppen lystrer selv om fireåringen nå står ved sengekanten å hopper opp og ned. Blodsukkeret hennes er allerede på vei mot taket fordi det tok henne nøyaktig seks sekunder å stå opp av sengen, løpe inn i stuen og hente pepperkakeboksen, for deretter å slenge et par i munnen. "Sunn frokost".. tenker jeg og føler allverdens Fedoner og Grete Roeder ser på meg med vemmelse i blikket.
Jeg klarer å mumle frem et spørsmål til henne om når hun kom inn til oss i natt å la seg i sengen og får som svar at det gjorde hun halv ni men at hun listet seg så stille fra tå til tå så vi ikke hørte henne. Jeg må smile og ser for meg et menneske som lister seg FRA tå til tå.

Nede i gangen står resultatet av en helg med stempling. Fulle bager, esker og poser med alt fra leverpostei som jeg glemte å sette inn i kjøleskapet i går, til nylagde kort, en brødskalk som heller aldri kom opp på kjøkkenet, noen tøffler og en halvspist sjokolade. For jeg spiser jo ikke sjokolade lenger. Egentlig.

For jeg slanker meg. Veldig. Det vil si. JEG slanker meg, men kroppen min vet det bare ikke. Jeg forsøker å lure den ved å spise hver eneste tredje time fra morgen til kveld. Jeg stapper innpå frukt og bær og brød og youghurt og håper at forbrenningen skal gå skyhøyt og jeg skal bli sylfide innen julaften.

Vel.. for å si det sånn så er jeg vel egentlig kjent for å både være litt naiv og veldig optimistisk også. Som du kanskje skjønner.

Men jeg har gått ned 3 kilo på to uker, så det er jo en start da. Selv for en optimist!

2 comments:

  1. Hvis det virker å spise hver tredje time så fortell det til meg. Jeg kunne også tenke meg å være sylfide sammen med deg på julaften!
    Men det hørtes ut som du koser deg med stemplene dine dine. Og så nydelige kort som du lager nå kan jeg ikke skjønne at du snart er berømt! Jeg tenker også på om det er andre ting du kan bruke denne kreativiteten din til Tonje. Som er mer synlig. For du er så utrolig flink! Kan du ikke ha en stand i en av Storsentrene?
    Er kjempestolt av deg. Stå på videre, og send fireåringen tilbake i egen seng, for mamma må hvile og samle krefter til nye tanker og ideer.

    ReplyDelete
  2. Heisann.
    Da har jeg vært inne å tittet litt her igjen..må bare le jeg..du skriver så utrolig herlig ;) kjenner til den med super våkne unger om morran.Hvor tar de all energien sin fra?? Godt man kan le av det..litt sånn senere på dagen,når man har fått våknet litt :) man får ta vare på den tiden så lenge det varer,plutselig er de store og vil ikke ikke opp i det hele tatt.. :)
    spise hver tredje time ja... sukk.. skulle så gjerne hengt meg på slakne karusellen jeg også.men vilje styrke?? hvor er du??? kanskje etter jul..hehe..
    uansett..ønsker deg en fin vinter fremover :)

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!