20 September 2006

Osteorgie


Jeg skal ha stor jentefest på lørdag. Med osteorgie. Det er den årlige ost og vin-dagen med gode veninner og i dag var dagen hvor osten skulle kjøpes inn. Og som vanlig klarte jeg ikke å bestemme meg, så jeg endte opp med absolutt alle ostene de hadde i den butikken.(Bortsett fra norvegia, og geitost og sånne enkel oster som jeg ikke kaller oster engang.) Og det var riktig mange. Og riktig så illeluktende. Ja, det lukter faktisk en smule promp i hele underetasjen på huset, selv om ostene er godt pakket inn og ligger på kjølerommet til den store dagen, da de skal få lov å komme ut å temperere seg og modne. Jeg lurer på om sånn ostepromp noen gang forsvinner, eller om det blir liggende igjen i treverket på kjølerommet og forderver for evig tid alle de matvarer jeg måtte tenke på å ha der inne?
Jeg har jo hatt oster der før. Men ikke så ille som nå. Jeg må ha fått en alvorlig sterk type av arten ost denne gangen for å fremkalle en slik odør.

Jentene som kommer er i alle kategorier. Det vil si jomfruelige og garvete oste elskere. For de jomfruelige kommer det brie, creme cherie og annanas ost, som er bankers for de som tror at ost er geitost. Men for oss garvete så er det andre sorter. Da er det Svarte Sara og Gamle Ole, og franske rare oster med rare farger og rare navn som lukter fjorten ganger verre enn Gamle Ole. Men nå er jeg redd for at bare lukten i huset er nok til å skremme vannet av de jomfruelige ostespiserne.

Kanskje det bør utdeles neseklype ved inngangsdøren?
Hmm....noe å tenke på.

"Gamle Ole" er forresten et forferdelig navn å gi en ost. Jeg synes synd på all verdens Ole'r som har fått en sånn illleluktende ost oppkalt etter seg. Det må være er ren og skjær fornærmelse.

Men jeg gleder meg. Det er ingenting i verden som er bedre å sitte ved et langbord å innta ost og vin, skravle og drikke vin til sene natterstimer med gode venner. Og helst skal det regne og storme litt ute. Og så skal vi skåle mange ganger og bli mer og mer høylytte. Da er det godt å være meg.

Nå skal jeg legge meg. Om 44 minutter er jeg 44 år. Tenk det.....

1 comment:

  1. Du skriver så morsomt at jeg ler meg halvt ihjel!
    Tonje, nå må du gå igang med bok eller noe mer seriøst. Du kommer til å bli styrtrik!!
    Ønsker deg lykke til med festen. Skulle ønske jeg var en flue, for da hadde jeg sittet ett eller annet sted. Men det kommer sikkert så mange ekte fluer etter lukten og bedømme at jeg hadde vel ikke fått plass på veggen.

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!