13 September 2006

Grip livets droppseske!




Maia sitter i sengen og har akkurat åpnet en dropseske hun aldri før har smakt. Stikker to butte fingre ned i esken og plukker opp et knallrødt mykt drops som hun dytter fort i munnen. Smaker på det en liten stund, før hun tar det ut igjen med en grimase og legger det pent på nattbordet mitt. Så gjentar hun hele prosedyren om igjen, og om igjen. Til slutt ligger det 47 klissete drops på nattbordet mitt, i en seig smørje som etterlater røde spor i treverket.

Hvorfor? Spør jeg.

Det kunne jo hende at det neste var litt bedre, svarte hun og ser uforstående på meg og min totalte ignoranse for det helt opplagte.

Jeg skulle ønske jeg hadde den optimismen og troen som hun har. Troen på at selv om et drops smaker vondt, så kan det hende at det neste, som er helt likt smaker helt annerledes. For man vet ikke før man har smakt, gjør man vel ikke?

Som voksen lærer man av erfaringer. Kanskje litt for fort? For kanskje skulle man beholde litt av barndommens klokketro på at neste drops smaker annerledes. For hvem vet, hva vi går glipp av ved å ikke prøve?

Ha en god dag!

2 comments:

  1. Hei, det var en nydelig fortelling Tonje!Og noe å tenke på for noen og enhver. Du er flink til og ordlegge deg og flink med hendene. Kortene dine er helt unike.
    Stå på videre. Jeg gleder meg til å se det neste du tryller frem fra fantasien din!

    ReplyDelete
  2. Herlig! Og tankevekkende. Sånne påminnelser trenger jeg. Takk!

    God klem

    ReplyDelete

Thank you for leaving a comment on my blog!
Takk for at du legger igjen en kommentar i bloggen min!